Home - qdidactic.com
Didactica si proiecte didacticeBani si dezvoltarea cariereiStiinta  si proiecte tehniceIstorie si biografiiSanatate si medicinaDezvoltare personala
referate dezvoltareEu merg incet, dar nu merg niciodata innapoi - Abraham Lincoln

Confectii Diverse Film televiziune Fotografie Pescuit

Pescuit

Qdidactic » dezvoltare & ... » pescuit
Pescuitul somnului - cloncul, arma absoluta la somn?

Cloncul, arma absoluta la somn?

Acest instrument destinat numai la pescuitul somnului a fost, probabil, inventat pe undeva prin jurul Marii Negre sau poate Caspice. In orice caz, in zona naturala de raspindire a somnului, bazinele Dunarii si a Volgai.

Cu toate ca m-am nascut, am copilarit si am pescuit in Romania, soarta nu a vrut sa invat tehnicile de pescuit la clonc in tara in care somnul si cu mine ne avem originile, ci in Franta, unde primul somn a fost prins abia in 1977, adica putin mai mult de un an de la venirea mea.

Inainte de acest an, somnul era necunoscut in Franta, dar si in Spania sau Italia. Tin sa precizez ca nu eu sunt la originea introducerii acestui peste pe meleagurile Europei occidentale.

Silurus Glanis s-a raspindit cu o viteza uluitoare, trecind dintr-un bazin fluvial in altul prin canale, ori introdus in alte locuri de pescari dornici sa se masoare, in sfirsit, cu pesti capabili sa indoie o lanseta, fara sa trebuiasca sa se deplaseze sub tropice.

In anii 80 au inceput sa se prinda somni din ce in ce mai des, si din ce in ce mai mari, cu exemplare care depaseau 1m50. Citiva pescari s-au specializat la pescuitul acestui peste, au devenit ghizi, unii traind chiar, numai din aceasta activitate. Trebuie sa-i citez pe Jean-Claude Tanzilli, Fabien Monvoisin, Joël Parcel si Georges Ribeiro. O sa vedeti de ce acesti oameni au o mare influenta asupra acestui articol.

In ianuarie 1991 citesc un articol intr-o revista, scris de JC. Tanzilli '26 de somni in doua zile' Articolul ala m-a facut sa turbez, am scos ce avem pe contul in banca, am fost sa-mi cumpar barca, am inchiriat o casa pe malul riului Saone, pe unde pescuia Tanzilli, si in luna mai eram acolo cu familie cu tot pentru o saptamina. Am prins 0 somni in acea saptamina. Precizez ca pe vremea aia cloncul nu era cunoscut in Franta.

In 93 am mai facut o incercare pe timpul unui concediu de vara de doua saptamini fara sa prind un somn. Cum reuseam sa prind alti pesti mi-am spus 'ok somnul nu e pentru mine' si gata.

In 1994 Fabien Monvoisin a facut o vizita in Europa rasariteana si acolo a invatat cum sa utilizeze cloncul. Imediat rezultatele la fiecare iesire la pescuit au crescut uimitor de mult, si in primavara anului 1995 a iesit pe piata un 'clonc Monvoisin' facut de firma Dam. Imediat ghizii de pescuit au adoptat cloncul, si la inceput au cumparat tot stocul de cloncuri de pe piata ca sa fie singurii care utilizeaza acest instrument, macar un sezon.
La inceputul lunii August 1995 mi s-a propus sa particip la filmarea unei emisiuni despre pescuitul somnului, nu pentru ca eram 'mare pescar de somn' ci din motive pur profesionale, eu lucrind in domeniul audio-vizual. Asa am ajuns sa petrec doua zile in aceeasi barca cu Joël Parcel (inventatorul monturii H2O, Sert) si Georges Ribeiro zis 'Jojo'.

S-a pescuit numai la clonc, acel an fiind primul in care cloncul a fost utilizat in Franta. In prima zi Joël a prins 10 somni in timp ce Jojo si cu mine unul fiecare. Am incercat si eu sa folosesc instrumentul insa n-am reusit sa scot sunetul care trebuie.

A doua zi Joël a prins in primele zece minute de pescuit un somn de doi metri, ceea ce a permis realizatorului, care era in acelasi timp si producator, sa dea emisiunii titlul pompos 'Les plus gros silures' (cei mai mari somni).

Cum m-am intors acasa dupa aceasta experienta mi-am cumparat un clonc si urmatorul week-end m-am dus la mica balta pe care o inchiriez, am intrat in apa pina la coapse si am batut apa pina am ajuns sa scot 'sunetul' cu amindoua mainile. Nu se stie nici odata pe care parte a barcii o sa fiu nevoit sa utilizez cloncul. Din aceasta cauza prietenii m-au poreclit 'King Clonc'.

Primavara urmatoare m-am intors pe locurile filmarii pentru o saptamina si de data asta am avut rezultate.

De atunci pratic pescuitul la clonc in fiecare sezon. Acest tip de pescuit nu este insa tipul meu preferat dar sunt situatii in care este cel mai eficace.

Cum cind si cu ce utilizam cloncul?

Cred ca este inutil sa precizez ca la pescuitul cu cloncul trebuie neaparat o barca. Se pescuieste deci din barca, in deriva, impins de curent pe riu si de vint pe lac. Este inutil sa bateti apa ore intregi in acelasi loc.

Daca dispuneti de un sonar performant puteti gasi gropile, pe riuri sau lacuri, unde stau somnii in timpul zilei. Tehnica consista in a va plasa in amonte si a va lasa sa derivati cu momeala atirnind sub barca, cam intre 1 si 2 metri deasupra fundului. Daca prindeti la prima deriva va mai plasati o data si iar incepeti pina nu mai prindeti.
In caz ca nu aveti cum sa gasiti locurile unde se string somnii nu e nimic. Derivati in curent cu momeala sub barca batind din clonc cam de trei ori la 10 secunde. Precizez ca Joël a prins somnul de 2 metri intr-un loc unde sonarul nu arata nimic si fundul era curat ca palma.

Ce momeala?

Cele mai utilizate sunt rimele serpesti, sunt si mai usor de gasit, altfel merge bine sepia, brate de caracatita, intestine de pui, cam tot ce are gust, miros si atirna ondulind in curent. Se ma utilizeaza si peste viu, de data asta cu o pluta puternica, dar tinuta linga barca. Eu nu ma mai complic cu pluta. Dar pescuiesc cu o singura lanseta. Utilizarea plutei se justifica prin faptul ca vrei sa pescuiesti in acelasi timp cu doua lansete cu plutele reglate la adincimi diferite.

Monturi si lansete.

Orice lanseta puternica convine acestui stil de pescuit. Preferati pe cele scurte, ocupa mai putin loc in barca. Pe mulineta se pune de preferinta fir textil, din cauza soliditatii.

Cele mai bune lansete pentru pescuitul la clonc sunt cele cu firul interior. Au fost multe cazuri in care firul atingind fundul n-a stat intins, cind s-a re-intins s-a rasucit in jurul inelului de virf. Cind a tras somnul s-a rupt lanseta din aceasta cauza. Cu lansetele cu firul interior acest lucru nu se poate intimpla, vedeti de ce pe fotografie

Montura este extrem de simpla. O oliva de plumb culisanta de o greutate care variaza in functie de curent, eu utilizez cel mai des 50gr. Ceea ce ajunge sa tina momeala sub barca pe un curent lent sau mediu. Oliva se blocheaza pe o agrafa cu virtej de care e agatat un forfac de 20-30 cm cu o ancora mare sau un cirlig simplu cu ochet cit de mare gasiti.

Mai exista si montura cu plumbul ascuns intr-o caracatita de plastic, place mult pescarilor, nu am stabilit inca daca e mai eficienta decit cealalta sau nu.

Sunetul cloncului.

Este greu de explicat in cuvinte cum trebuie sa sune cloncul. De aceea am facut un mic montaj, in MPEG, ca sa va faceti o idee despre sunet dar si asupra unghiului cu care cloncul trebuie sa intre in apa ca sa iasa un sunet corect.

clonc.mpg

Acest filmulet ne aduce in mod logic sa vorbim despre :

Diverse tipuri de clonc

Au aparut pe piata o sumedenie de feluri. Dar nu prea am vazut o mare diferenta, nici la sonaritate, nici la eficacitate. Cu capete concave, convexe sau drepte fac toate cam acelasi sunet. Pe filmulet incep cu al treilea clonc de pe prima fotografie si termin cu cel din aluminiu, numarul 1 pe fotografie. Nu se aude o mare diferenta.

Limitele clonc-ului

Dupa doua sezoane de utilizare , 1995 si 96, pescuitul la clonc a inceput sa-si arate limitele. Asta numai in locurile unde a fost utilizat mult, poate chiar abuziv. In aceste sezoane o mare cantitate de somni au fost prinsi, si marea majoritate au fost eliberati. In primavara anului 1997 ghizii au constatat ca somnii nu mai sunt atrasi de sunetul clonc-ului ci, din contra, fug cum il aud. Ghizii au inceput deci sa caute noi portiuni de riu unde cloncul nu mai fusese utilizat pina atuncea. Pina la urma au reusit sa educe cam toti somnii de pe valea riului Saone si a Ron-ului.

Sunt putine sanse ca in Romania sa se intimple o astfel de educare a somnlui fata de clonc. Cum un somn prins este, de obicei, condamnat, lectia nu-i poate folosi a doua oara. Dar asta-i si cauza pentru care exemplarele mari sunt rare in Romania, pe cind in riurile occidentale somni ce depasesc 1m50 se prind in mod foarte curent. (nu electric)
La ora actuala pe Saone si Ron cloncul se foloseste destul de putin. Somnii fiind prinsi si reprinsi, au invatat sa fuga daca aud sunete facute de om. Pescarii sunt obligati sa se apropie cu o mare discretie de gropile unde se obihnesc somnii, utilizarea motorului electric la acesta faza este obligatorie. Unii opresc complet motorul cu o suta de metri inainte de post si asteapta sa-i duca curentul.

Cite odata mai apare un incepator care utilizeaza si el cloncul de putin timp si are succes citeva zile.
Pe riurile unde cloncul n-a fost utilizat in mod abuziv, el continua sa fie eficace tot sezonul. Adica din aprilie pina in octombrie-noembrie. Va pot spune cu precizie cind se termina sezonul clonc-ului : cind va ingheata mina cu care bateti apa.

In concluzie va recomand sa incercati acest tip de pescuit, sa mai lasati din somnii prinsi sa creasca, chiar daca se vor educa. Mi s-a intimplat sa prind somn deja prins de J.C. Tanzilli, acesta din urma le facea un mic tatuaj pe burta. Fiecare somn avea un tatuaj diferit. Asta a fost o colaborare intre Tanzilli si universitatea din Lyon care studia viteza cresterii si migratiile somn-ului. El tinea un carnet cu toti somnii prinsi, lungime, greutate, loc si tatuajul pe care l-a facut. Pescar-ul care prindea din nou somnul dupa ce-l masura si cintarea facea o fotografie a tatuaju-lui, o trimitea lui Tanzilli indicind-ui locul capturii.

Sunt sigur ca dupa ce o sa cititi aceste rinduri o sa dati fuga la primul magazin ca sa va procurati acest instrument. In general functioneaza toate, fie ele fabricate la Periprava sau la Hong Clonc.

Compozitie in diagonala - exemple: un bulevard privit in lung de pe unul din trotuare, un versant de munte etc.

Compozitie in linii radiante sau convergente - exemple: un bulevard privit in lung de pe axul drumului, un culoar (pasaj, hol etc.), un circ galciar etc.

Compozitie in triunghi sau piramida - exemple: un varf de munte, o cladire inalta, ambele vazute de la baza etc.

Compozitie in "S" - elementele apar in lungul unui aliniament sinuos. Exemple: cursul meandrat al unui rau, sosea in serpentina, alee sinuoasa intr-un parc etc.

Contact |- ia legatura cu noi -| contact
Adauga document |- pune-ti documente online -| adauga-document
Termeni & conditii de utilizare |- politica de cookies si de confidentialitate -| termeni