Home - qdidactic.com
Didactica si proiecte didacticeBani si dezvoltarea cariereiStiinta  si proiecte tehniceIstorie si biografiiSanatate si medicinaDezvoltare personala
referate istorieIstoria? O redescoperire conventionala a diverselor cacialmale din trecut! - Octav Bibere





Arheologie Arta cultura Istorie Personalitati Stiinte politice


Arta cultura


Qdidactic » istorie & biografii » arta cultura
Arta egipteana



Arta egipteana


Arta egipteana


Arta egipteana are in sine toate virtutile civilizatiei. Protejati de nisipuri si de mare, dar cu o abundenta economica remarcabila, chiar daca periodica doar, egiptenii au facut o arta specifica stilului lor de viata. Vor disparea ca civilizatie in momentul in care popoarele razboinice ii vor invada. Nilul a fost motorul acestei civilizatii. Sistemele de canale pentru irigatii la revarsarile Nilului au condus la cresteri economice masive. In fapt, ridicarea piramidelor ar fi fost de neconceput fara astfel de resurse. Este clar ca fara o agricultura sistematica sistemele de canale nu ar fi fost posibile. De aici si implicatia unui stat centralizat, a existentei unui comandant investit cu autoritate care sa coordoneze eforturile celorlalti. Poate ca Egiptul antic este poarta catre epoca clasica a lumii, trecerea catre aceasta dinspre epoca primitiva. Oricum, egiptenii sunt primul popor care au gustat samburele clasicismului. Relicvele primitive se regasesc in functia religioasa a faraonului care nu este implicat direct in astfel de activitati, in timp ce in epocile traditionaliste functia militara este implicata in cel mai inalt grad, iar aceasta este in principal una de acest tip. Aceasta conditionare religioasa are o tenta primitiva clara. Egiptenii credeau in descinderea din animalele salbatice, in asimilarea sufletului prin consumarea digestiva, in reincarnarea prin animale si in puterile spiritelor animalelor si plantelor, idei specifice magicismului primitiv. Religia egipteana este una foarte puternica si asta se vede chiar si numai prin acele constructii in care egiptenii s-au implicat. Existenta pericolelor naturale din partea animalelor salbatice a determinat intarirea acestei religii ca posibilitate de a imblanzi spiritele si natura dezlantuita prin acele ceremoniale. Norocul productiei depindea de revarsarile periodice ale Nilului. Deci toate acestea erau considerate dispozitii afective ale spiritelor.



Arta egipteana este o arta a misticismului pe pamant. Fiecare gest este impregnat de sensul mistic. Legatura cu magia si cu hipnoza in special, cred ca este decisiva pentru modul in care egiptenii au desenat ochiul (mereu din fata chiar daca figurile sunt din profil). Fireste ca nu este greu de vazut ca, in natura, ochiul din profil seamana mai degraba cu un triunghi. Ar fi putut reda foarte bine ochiul astfel insa acesta si-ar fi pierdut functia hipnotica.

Se stie ca amanarea clipirii este esentiala pentru inducerea somnului hipnotic catre subiect in tehnica hipnozei. Ochiul devine atunci un contrast formal intre negrul pupilei si albul globului, contrast ce se asociaza cu dialectica trunchiului psihic. Ori numai redarea lui in forma de elipsa ar fi pastrat aceasta functie magica. Marimea lui atesta acest lucru. Putem deduce de aici importanta vietii de familie a egipteanului, complicatele brate ale Complexului Oedip, legatura esentiala cu mama si cu autoritatea in general. Pe de alta parte preferinta pentru figurile din profil se explica nu numai prin usurinta tehnica a executiei, dar si prin asemanarea cu cel animal. Profilul este maxima asemanare posibila a omului cu animalul, iar legatura religioasa s-ar fi realizat mai exact prin acest mod de redare. Alungirea maxilarului este o alta caracteristica a portretisticii egiptene. Insa se pare ca aici exista si obisnuinta legarii frontale timpurii a capului copiilor pentru a se alungi in timp. De asemenea inelele dispuse in jurul gatului aveau rolul alungirii acestuia. O alta interventie era operatia in scopul realizarii unui strabism artificial la copiii cu filiera regala, ceea ce din nou atesta importanta religioasa a ochiului si functia lui magica.


Legatura fundamentala copil-parinte se subintelege prin proportionalitatea personajelor. Redarea celor de rang inalt in dimensiuni mai mari, ocupand o buna parte din suprafata atesta importanta timpurie pe care fiecare o da parintilor cu fixarile emotionale decisive. Asta l-a facut pe egiptean un om al educatiei infantile, un om al traditiilor si al respectului fata de parinti si stramosi. Acceptarea sistemului de viata este o consecinta a acestei structuri afective. De aceea si Egiptul a dainuit timp de cateva mii de ani. Pe de alta parte accentuarea latimii umerilor prin redarea lor frontala este mai intai un alt semn al maturitatii fizice (copiii au umerii mici), iar apoi un semn al functiei aristocratoide. Este clar ca taranul de rand parea mai degraba cocosat, la fel si muncitorii din constructii.

Fixarea emotionala asupra liderilor prin proiectie parentala (asa cum o intelege Freud) este redata, de asemenea, prin importanta acordata mainilor. Psihologia mainii egiptene este o psihologie a portretului. Mainile desenate, pictate si sculptate daruiesc, binecuvanteaza si aduc fericire. De asemenea ele tind sa fie supradimensionte. Mainile sunt si ele obiecte de investitie emotionala infantila in ceea ce priveste mama. In relatia cu mama, mainile vor parea mai mari datorita perceptiei vizuale in perspectiva. La Rodin ele chiar se izoleaza, devenind autosuficiente. Oricum, redarea lor in situatia de generozitate este in masura sa accentueze conditia divina a liderilor, in special a faraonului care ia postura zeului aducator de bunastare, la fel cum parintele este pentru copil.




Contact |- ia legatura cu noi -| contact
Adauga document |- pune-ti documente online -| adauga-document
Termeni & conditii de utilizare |- politica de cookies si de confidentialitate -| termeni
Copyright © |- 2024 - Toate drepturile rezervate -| copyright