Home - qdidactic.com
Didactica si proiecte didacticeBani si dezvoltarea cariereiStiinta  si proiecte tehniceIstorie si biografiiSanatate si medicinaDezvoltare personala
referate didacticaScoala trebuie adaptata la copii ... nu copiii la scoala

Biologie Botanica Chimie Didactica Fizica Geografie
Gradinita Literatura Matematica

Alpinism

Qdidactic » didactica & scoala » geografie » alpinism
Piatra craiului - briul cioringa mare si Hornul Inchis

Abruptul Pietrei Craiului, atit cel vestic cit si cel estic, este strabatut de brine, dintre care cele mai importante pentru alpinism au continuitate pe o mare distanta. Astfel, in abruptul vestic, se inlantuie de la sud la nord Briul Rosu, Briul de Mijloc si Briul Cioringa Mare, permitind circulatia pe la baza peretilor incepind din apropierea seii Funduri si pina in Padina Popii, intersectind pe aceasta distanta o singura poteca marcata si anume drumul Deubel ,,La Lanturi'. Paralel cu aceste briuri, Briul de Sus se contureaza sub creasta principala din Padina Lancii pina la Virful Ascutit.

Simetric cu acest lant de brine din abruptul vestic se situeaza brinele din abruptul estic: Briul Grindului continuat cu Briul Martoiului (La Polite), incepind din dreptul Virfului Pietrei, la sud, si pina in apropierea Virfului Ascutit, la nord. Revenind la abruptul vestic, mentionam ca parcurgerea brinelor mai sus amintite se face in mod obisnuit in patru etape independente :

- Briul Cioringa Mare;

- Briul de Mijloc - partea nordica;

- Briul de Mijloc - partea sudica;

- Briul Rosu.

1. Briul Cioringa Mare (Grad de dificultate 1 A. Timp necesar: 9-10 ore pentru traseul propriu-zis, 9-10 ore pentru traseul complet de la Plaiul Foii - dus-intors).

Briul Cioringa Mare incepe din dreptul Muchiei Rachitei (Refugiul Cioringa Mare, ramasitele fostei Cabane Ascunse) si traverseaza, cu directia nord, bazinul Padinei lui Riie si al Vaii Cioringa Mare. La jumatatea distantei dintre Muchia Rachitei si Padina Popii, briul se ramifica: ramura de sus urca pina in apropierea Crestei Nordice, in timp ce ramura de jos traverseaza Valea Cioringa Mare conducind spre Padina Popii, in apropierea Strungii Izvorului.

Trebuie sa mentionam ca pe cind ramura de sus are un parcurs clar, vizibil chiar din Valea Birsei (Plaiul Foii), ramura de jos traverseaza o zona salbatica, acoperita de jnepenis. Accesul la Briul Cioringa Mare se face de la Cabana Plaiul Foii. La 100 m in aval de cabana, se urca malul abrupt din dreapta soselei si tinind stinga traversam fineata, intrind in drumul de caruta de pe Podul lui Calinet. Pastrind directia de mers, intram in padure, ajungind dupa 1 ora la Izvorul Capitanului. De aci se poate urca una din cele doua variante :

- prin stinga, printr-un horn cu grohotis si in continuare pe o poteca;

- drept inainte, prin stinga Malului Galben, pina la intrindul peretelui, apoi peste perete folosind cablurile fixate in stinca, pentru a intra in padurea de deasupra.

Ambele variante se intilnesc intr-o sa in padure, pe muchia dintre bazinele Padinei lui Calinet si ale Padinei lui Riie. In continuare, hatasul ne conduce prin padure pina la Briul de Mijloc, in apropierea Refugiului Cioringa Mare, aflat in stinga noastra (cota 1685 m); spre dreapta, Briul de Mijloc traverseaza Padina lui Calinet. De la refugiu catre nord, poteca din Briul Cioringa Mare, foarte clara si destul de umblata, traverseaza pe rind Vilcelul cu Fereastra, Vilcelul cu Smirdar, Canionul din Cioringa cu peretele Lespezilor Lirei, apoi Vilcelul Spalat si Hornul Inchis, unde briul, iesit definitiv din zona de padure, se lateste si se ramifica :

a) Ramura de jos, strabatuta mai rar, are un hatas mai greu de urmarit prin jnepenisul ce acopera malurile Vaii Cioringa Mare.

Traseul este al doilea din Peretele Plesei, venind de la manastirea Polovragi. Intrarea in traseu se afla in apropierea bivuacului (Grota Alpinistilor) si este marcata. Cele 8 lungimi de coarda se parcurg astfel :

Horn surplombat, ascendent droapta pe sub o bolta, traversare dificila dreapta (gradul VI) fara posibilitati de a bate pitoane suplimentare, vertical in sus (gradul VI; 40 m; 23 pitoane).

Oblic dreapta, tavan (gradul VI); fara posibilitati de a bate pitoane suplimentare, fata surplombata, fata inclinata (VI-; 40 m; 25 pitoane).

Sus si traversare stinga, pe sub tavan oblic dreapta, apoi pe birna oblic dreapta (gradul VI +; 35 m; 6 pitoane).

Diedru in cataratura libera (gradul V -; 40 m, 7 pitoane).

In continuare pe diedru in sus, dreapta pe o muchie, stinga si peste o surplomba, scoc, regrupare la doi copaci (gradul VI 4-; 40 m; 7 pitoane).

In dreptul Pesterii Cioringa Mare, deasupra ei, un pasaj dificil se trece folosind trepte metalice fixate in stinca. Se urca pina in muchia ce separa Valea Cioringa Mare de Padina Popii; pe parcurs, un alt pasaj este inzestrat cu o scara de lemn. Coborind in Padina Popii si urmind hatasul in continuare ajungem in zona Strungii Izvorului, in poteca marcata cu triunghi albastru, pe care coborim la Diana, pentru a ne intoarce la Plaiul Foii sau a merge la Zarnesti.

b) Ramura de sus. Continuind urcusul pe sub perete ajungem in muchia Vaii Cioringa Mare unde briul, de fapt, ia sfirsit. Pentru a atinge Creasta Nordica, in apropiere de Refugiul Virful Ascutit, urcam, orientati catre dreapta, peste treptele de stinca si iarba, apoi, de-a lungul unui vilcel putin adincit si din nou catre dreapta, pantele de iarba, pentru a ajunge in marcajul cu punct rosu al crestei. Catre dreapta, in apropiere, se afla Refugiul Virful Ascutit; catre stinga ajungem la ramificatia Padinei Popii, prin care putem cobori, urmind marcajul triunghi albastru, la Diana, iar de acolo la Plaiul Foii sau Zarnesti.

2. Hornul Inchis (Grad de dificultate 2A. Timp necesar: 2-3 ore din Briul Cioringa Mare pina in Creasta Nordica).

Accesul se face de la Plaiul Foii pe Briul Cioringa Mare. Din locul unde briul se ramifica (cota 1790) urcam spre dreapta la baza hornului, care se profileaza in peretele de deasupra briului. Numele hornului provine de la un perete inalt de 60 m care bareaza firul, inchizind iesirea in amonte. Dupa ce trecem o serie de saritori ne aflam la baza peretelui, la cota 1940, de unde facem o traversare pe o brina la dreapta pentru evitarea escaladei directe. Un pasaj de 10 m, unde brina se intrerupe, necesita asigurare la doua pitoane. Iesind intr-un vilcel, continuam ascensiunea fara probleme pina la Briul de Sus, pe care traversam spre stinga, pentru a reveni in firul hornului, deasupra peretelui de 60 m. Portiunea finala de 150 m a hornului sfirseste in Creasta Nordica. Urmind marcajul punct rosu catre nord - stinga - ajungem curind la Refugiul Virful Ascutit.

Contact |- ia legatura cu noi -| contact
Adauga document |- pune-ti documente online -| adauga-document
Termeni & conditii de utilizare |- politica de cookies si de confidentialitate -| termeni