Home - qdidactic.com
Didactica si proiecte didacticeBani si dezvoltarea cariereiStiinta  si proiecte tehniceIstorie si biografiiSanatate si medicinaDezvoltare personala
referate didacticaScoala trebuie adaptata la copii ... nu copiii la scoala

Biologie Botanica Chimie Didactica Fizica Geografie
Gradinita Literatura Matematica

Alpinism

Qdidactic » didactica & scoala » geografie » alpinism
Bucegi/Costila - de la Creasta malinului la Creasta tapului

Bucegi/Costila

de la creasta malinului la creasta tapului

Aceasta fisie din fata nordica a Costilei e strabatuta de Vaile Verde, Seaca si Tapului, marginite la rindul lor in ordinea respectiva de crestele Malinului, Vai Verzi, Frumoasa si Tapului. In categoria traseelor de gradele 1 - 2 se situeaza cele trei vai amintite mai sus precum si a Hornului Ascuns.

1. Valea Verde (Grad de dificultate 1A. Timp necesar: din Busteni pina la platoul Bucegilor, 7 - 8 ore).

Escalada acestei vai se face rar, intrucit prezinta interes redus. Dupa cum ii spune si numele, valea este nepadita de vegetatie. Originea ei se afla sub Briul cu Jnepeni, care incinge Costila incepind din Valea Malinului si pina in Valea Priponului, iar varsarea in Valea Cerbului, imediat in amonte de confluenta Vaii Malinului, in Poiana Vaii Cerbului. Situata intre partea inferioara a Crestei Malinului si Creasta Vaii Verzi, ea este intersectata de hatasul care duce prin Poiana Malinului in Valea Seaca a Costilei (nr. 18.5). In apropierea confluentei cu Valea Cerbului se inalta pe stinga Santinela Vaii Verzi, cu unele trasee alpine de gradele 4-5.

Escalada vaii incepe din Poiana Vaii Cerbului, unde parasim poteca marcata cu banda galbena ce duce spre virful Omul pentru a nu ne orienta spre conul de dejectie din stinga Santinelei Vaii Verzi. Dupa ce depasim Santinela si traseul de coborire din virful Santinelei ajungem mai sus sa intersectam traseul de traversare Malin - Tapului (nr. 18.5). In final, atingem Briul cu Jnepeni, unde ni se ofera urmatoarele variante :

- spre stinga, Valea Malinului cu urcus la platoul Bucegilor sau coborire la Busteni;

- spre dreapta, Valea Seaca cu urcus pe Hornul Ascuns, gradul 1 B, sau coborire in Valea Cerbului;

- in continuare, pe Briul cu Jnepeni, la dreapta dupa depasirea Vai Seci; Valea Tapului cu urcare la platou sau coborire in Valea Cerbului.

2. Valea Seaca a Costilei (Grad de dificultate 1 B. Timp necesar: din Busteni pina la platoul Bucegilor, 7-8 ore).

Valea Seaca face parte din categoria traseelor interesante de catarare cu gradul de dificultate l-2. Originea vaii se afla sub Briul cu Jnepeni, la baza celor trei hornuri ce brazdeaza fata nordica a Coltului Malinului - unul fara nume, Hornul Central si Hornul Ascuns. Valea se adinceste apoi intre Creasta Vaii Verzi (dreapta) si Creasta Frumoasa (stinga). Briul Caprelor face posibila traversarea catre dreapta in Strunga Coltului Prapadit - Valea Verde. La confluenta cu Valea Cerbului se inalta pe dreapta vaii Coltul Prapadit, iar pe stinga Coltul Tapului.

Intrarea in traseu se face din poteca marcata cu banda, galbena ce duce spre Virful Omul. Dupa depasirea Poienii Vaii Cerbului, poteca se angajeaza pe flancul sudic al Morarului. Curind, pe malul opus al Vaii Cerbului, dupa ce trecem de Santinela Vaii Verzi si Coltul Prapadit, apare confluenta Vaii Seci. Sus de tot se observa Coltul Malinului cu cele trei hornuri.

Pentru a intra in Valea Seaca trebuie sa traversam Valea Cerbului. Angajati pe vale urmam firul sau, mai usor, fetele din dreapta, intr-o zona cu vegetatie inciltita. Valea se largeste apoi in Poiana Ursilor. In fata noastra apare o saritoare inalta si dificila pe care o vom depasi prin stinga, urcind la Briul Caprelor si traversind pe acesta spre dreapta peritru a reintra pe firul vaii, deasupra saritorii (vezi si traseul nr. 18.5).

In continuare ne cataram pe firul vaii pina la Briul cu Jnepeni. Aici ni se ofera urmatoarele posibilitati :

- continuarea escaladei pe Hornul Ascuns (nr. 19.3);

- traversare spre stinga in Valea Malinului;

- traversare spre dreapta in Valea Tapului. In al doilea caz, putem opta pentru urcusul pe platoul Bucegilor sau coborisul pe Valea Malinului.

In al treilea caz, ajunsi in Valea Tapului, avem de asemenea, de ales intre urcarea la Brina Mare a Costilei si coborirea pe Valea Tapului in Valea Cerbului.

3. Hornul Ascuns (Grad de dificultate 1 B. Timp necesar: din Briul cu Jnepeni pina in Brina Mare a Costilei, 1 ora).

Privind din Valea Seaca a Costilei fata nordica a Coltului Malinului, Hornul Ascuns este cel din dreapta dintre cele trei hornuri care strabat fata. Escalada atit la urcare, cit si la coborire nu este prea dificila, stinca fiind curata si solida si inzestrata cu suficiente prize. Un pasaj caracteristic se afla la mijlocul traseului: punctul La Bolovan, un bloc ce bareaza hornul si care poate fi depasit direct sau ocolit pe un prag ingust catre stinga dupa care revenim in firul hornului deasupra blocului. Iesirea in Creasta Malinului se afla in apropierea virfului Coltului Malinului, la dreapta lui. Mergind pe creasta spre dreapta ocolim Dintele dintre Colti si Coltul de Sus, ambele prin dreapta, si iesim la Brina Mare a Costilei. Aici avem de ales intre :

- stinga - Valea Malinului cu iesire la platoul Bucegilor sau coborire la Busteni (nr. 18.1);

- dreapta - Valea Tapului cu coborire in Valea Cerbului;

- dreapta in continuare pe Brina Mare pina la Valea Priponului, apoi coborire in Valea Cerbului.

4. Valea Tapului (Grad de dificultate 1 B. Timp necesar: din Busteni la platoul Bucegilor, 8-9 ore).

Valea isi are obirsia aproape de marginea platoului Bucegilor, aproape de Virful Costila. Dupa ce traverseaza Briul de Sus, Briul de Mijloc si Brina Mare a Costilei, valea se adinceste intre Creasta Malinului si Creasta Tapului. In dreapta, de sub Brina Mare, incepe un fir secundar, care se uneste cu firul principal in dreptul Briului cu Jnepeni. Tot in dreapta se inalta Creasta Frumoasa (,,Creasta Viilor Senzatii'), in care distingem Strunga Neagra si Hornul Mic al Tapului. Urmeaza o mare ruptura de panta denumita Priponul Vaii Tapului.

In continuare, valea coboara in trepte peste lespezi lustruite de ape si zapezi. In dreapta se vede Hornul Mare al Tapului si, paralel cu hornul, traseul Surplombelor Tapului, urcind spre Creasta Frumoasa. Inainte de confluenta cu Valea Cerbului, valea trece pe linga Coltul Tapului, despartit de Creasta Frumoasa printr-o strunga adinca.

Accesul pentru escalada Vaii Tapului se face prin Valea Cerbului, pe poteca marcata cu banda galbena ce duce la Virful Omul. Imediat dupa locul unde aceasta poteca traverseaza prima oara de pe flancul Morarului pe flancul Costilei, in Poiana Vaii Tapului, trecind pe sub Coltul Tapului, ne angajam pe grohotisul conului de dejectie din dreapta Coltului Tapului. Mai sus avem de ales intre cataratura directa pe firul vaii peste lespezi sau urcusul pe fetele preponderent ierboase din dreapta. In stinga observam Hornul Mare al Tapului. In curind, marea ruptura de panta a Priponului Vaii Tapului bareaza valea. In stinga, o brina urca spre Creasta Frumoasa, in timp ce in dreapta Priponului ni se ofera posibilitatea de a continua urcusul printr-un horn cu vegetatie. Revenind in firul vaii, deasupra rupturii de panta intersectam Briul cu Jnepeni, care, parcurs spre stinga, ne conduce in Valea Seaca, la baza Coltului Malinului; spre dreapta, acelasi briu poate fi urmat pina in Valea Priponului.

In stinga, Hornul Mic al Tapului urca catre Strunga Neagra. Escalada Vaii Tapului continua pe fetele dintre firul secundar, din stinga, si firul principal, din dreapta, pina la Brina Mare a Costilei. Din nou ni se ofera posibilitatea de a parasi Valea Tapului, traversind spre stinga catre Valea Malinului sau spre dreapta, catre Valea Priponului. In dreapta, deasupra Brinei Mari, se inalta Coltul Brinei, intre Valea Tapului si Valea Urzicii. Firul secundar al Vaii Tapului sfirseste aici in timp ce firul principal continua. Dupa trecerea unei saritori mai dificile, urmam firul principal, intersectind Briul de Mijloc si Briul de Sus, pentru a atinge platoul Bucegilor prin coama ce desparte Valea Malinului de Valea Urzicii, in apropierea statiei de releu TV de pe Virful Costila. Ocolind statia dam curind de drumul carosabil si sirul de stilpi de marcaj care leaga Virful Costilei de Babele (1 ora de mers).

Contact |- ia legatura cu noi -| contact
Adauga document |- pune-ti documente online -| adauga-document
Termeni & conditii de utilizare |- politica de cookies si de confidentialitate -| termeni