Qdidactic » didactica & scoala » geografie » astronomie
Telescopul spațial Hubble - telescop plasat pe orbita in jurul Pamantului

Telescopul spațial Hubble (prescurtat HST, de la numele lui in engleza Hubble Space Telescope) este un telescop plasat pe orbita in jurul Pamantului, numit așa dupa astronomul american Edwin Hubble. Este poziționat in afara atmosferei terestre, ceea ce ii confera avantaje semnificative fața de telescoapele de pe Pamant, imaginile nefiind perturbate de catre turbulențele atmosferice, iar telescopul putand capta informații și in spectrul ultraviolet, ale carui lungimi de unda sunt in mod normal puternic atenuate de catre stratul de ozon al Pamantului. De la lansarea lui in 1990 a devenit unul dintre cele mai importante instrumente din istoria astronomiei. Cu el astronomii au facut numeroase observații, care au dus la importante descoperiri in astrofizica. Camera fotografica cu camp foarte larg de pe Hubble furnizeaza cele mai detaliate imagini in lumina vizibila realizate vreodata.

De la conceperea lui in 1946 și pana la lansare, proiectul construirii unui telescop spațial a fost intarziat repetat de probleme tehnice și de buget. In plus, imediat dupa lansarea din 1990 s-a descoperit ca oglinda lui principala suferea de o aberație de sfericitate, aberație care compromitea grav capacitațile telescopului. Totuși, dupa o misiune de intreținere din 1993, telescopul a atins calitațile preconizate in proiect, devenind un instrument vital atat pentru astronomie, cat și pentru publicul larg. Telescopul spațial Hubble face parte din programul NASA Great Observatories (in romana Mari Observatoare Spațiale), alaturi de Observatorul Compton pentru raze. Cand a fost lansat, telescopul spațial Hubble (TSH) era echipat cu 5 instrumente științifice: Camera foto cu camp larg și planetar, Spectrograful de inalta rezoluție Goddard, Fotometru de mare viteza, Camera foto pentru obiecte neclare și Spectrograful pentru obiecte neclare. Camera foto cu camp larg și planetar a fost un aparat de fotografiat cu inalta rezoluție ce avea scopul de a lua imagini din spațiu. A fost construit de unul dintre laboratoarele NASA și i-au fost incorporate un set de 48 filtre (optice) pentru a izola liniile spectrale de interes astrofizic. Instrumentul conținea 8 chipuri CCD distribuite in 2 camere foto, fiecare folosind 4 chipuri CCD. Camera cu „camp larg” convertea un camp unghiular larg la dimensiunile rezoluției fotografiei in timp ce „camera planetara” lua imagini la o distanța focala mai mare decat alte aparate foto (imaginea avea o putere de marire considerabil imbunatațita).

Hubble a ajutat la rezolvarea unor vechi probleme din astronomie, și a furnizat date care au necesitat elaborarea de noi teorii care sa le explice. Printre primele misiuni efectuate a fost cea de masurare a distanțelor pana la stelele variabile numite 'cefeide' cu mai mare precizie decat fusese masurata inainte, dand o mai mare precizie aproximarii constantei Hubble, masura vitezei de extindere a universului, care la randul ei este legata de varsta sa. Inainte de lansarea lui Hubble, estimarile constantei Hubble aveau erori de pana la 50 %, dar masuratorile telescopului Hubble asupra cefeidelor din constelația Fecioarei și din alte constelații indepartate de galaxii au furnizat o valoare cu o imprecizie de numai 10 %, in acord cu alte masuratori, mai precise, folosind alte tehnici, efectuate dupa lansarea lui Hubble. Spectrele și imaginile de inalta rezoluție furnizate de Hubble erau foarte potrivite pentru stabilirea existenței gaurilor negre in nucleele galaxiilor apropiate. La inceputul anilor 1960 fusesera emise ipoteze ca in centrele unor galaxii se gasesc gauri negre, iar unele lucrari din anii 1980 au identificat cateva candidate la statutul de gaura neagra, dar a ramas in sarcina lucrarilor efectuate cu Hubble sa se arate ca gaurile negre sunt des intalnite in centrele galaxiilor.

Programele Hubble au stabilit ca, mai mult, masele gaurilor negre centrale și proprietațile galaxiilor sunt strans legate. Astfel, unul din rezultatele programelor Hubble in domeniul gaurilor negre din galaxii este demonstrarea unei profunde legaturi intre galaxii și gaurile negre din centrul lor. Alte mari descoperiri realizate datorita datelor de la Hubble includ discurile proto-planetare din Nebuloasa Orion; dovezi ale prezenței planetelor extrasolare in jurul stelelor similare cu Soarele; și corespondentele in lumina vizibila ale inca misterioaselor explozii de raze gamma.

NEBULOASA VULTURULUI NEBULOASA ORION

Deși telescopul a avut in mod cert un impact semnificativ asupra cercetarilor astronomice, costurile acestui program au fost mari. Un studiu privind impactul relativ asupra astronomiei al mai multor telescoape de diverse dimensiuni au aratat ca lucrarile bazate pe date de la Hubble primesc de 15 ori mai multe citari decat cele bazate pe telescoape terestre de 4 m cum ar fi Telescopul William Herschel, iar construcția și intreținerea lui Hubble costa de aproximativ 100 de ori mai mult.